انجمن علمی اقتصاد دانشگاه آزاد واحد شیراز

۸ مطلب در شهریور ۱۳۹۸ ثبت شده است

آیا تحصیلات عالی هنوز هم بهترین راه برای گریز از فقر است؟/مولود پاکروان

آن‌گونه که مجمع جهانی اقتصاد می‌گوید آموزش عالی نمی‌تواند تاثیر چندانی بر توسعه کشورها و خروج از فقر داشته باشد مگر آنکه سه پیش‌شرط مهم، مرتفع شود. نخست آنکه دانشگاه‌ها باید به صورت یک سیستم یکپارچه و در جهت منافع عمومی عمل کنند. دوم، دسترسی به آموزش عالی باید عادلانه باشد و ورود دانش‌آموزان مستعد از خانواده‌هایی با پیشینه فقر و محرومیت را به دانشگاه میسر کند. و سوم آنکه آموزش، پژوهش و مشارکت اجتماعی در دانشگاه‌ها باید در خدمت توسعه ملی و محلی قرار گیرد.

🔻باور همیشگی جامعه این بوده است که تحصیلات عالی می‌تواند ضامن موفقیت باشد. این مساله اثبات شده که ارتقای میانگین سطح تحصیلات، احتمال یافتن شغل را افزایش می‌دهد و هرچند الزاماً دستمزدها برای افراد تحصیل‌کرده بیشتر نخواهد بود اما دست‌کم احتمال ناچیزی وجود دارد که خانواده‌های تحصیل‌کرده، در «فقر شدید» گرفتار شوند. مطالعات همواره نشان داده افراد دچار «فقر شدید» در جوامع در حال توسعه، معمولاً افرادی با سطح سواد پایین هستند و بخش بزرگی از آنها حتی تحصیلات ابتدایی را به پایان نرسانده‌اند.

🔻اما در کنار این یافته‌های غیرقابل انکار، روزبه‌روز بر حجم مطالعاتی که نشان می‌دهد آموزش به تنهایی متضمن تحرک اجتماعی یا موفقیت نیست افزوده می‌شود. در سال 2014 مطالعه‌ای که در ایالات متحده انجام گرفت نشان داد فقرای آمریکایی «تحصیل‌کرده‌ترین» فقرا در طول تاریخ این کشور هستند. و اگر باور داشته باشیم که فقر به نسل‌های بعدی به ارث می‌رسد، این ناامیدکننده‌ترین یافته تاریخ است!

🔻اغلب ما به این باور چسبیده‌ایم که آموزش می‌تواند نقش آسانسور اجتماعی را ایفا کند. اما مستنداتی که در یک دهه گذشته از سراسر جهان گردآوری شده نشان می‌دهد برای خانواده‌های بسیاری این رویا، تحقق‌ناپذیر شده است. برعکس، ما شاهد جنگی تن‌به‌تن در تحصیلات عالی هستیم که فرزندان قشر محروم و حتی متوسط برای پیروزی در آن سلاح و البته شانس چندانی ندارند و پاداش و جوایز در نهایت باز هم به کسانی می‌رسد که نخبگان اجتماعی به شمار می‌روند! در دنیای آنها قوانین دیگری حاکم است. آنجا برای درآمد بیشتر، زندگی بهتر و موفقیت، نیازی به تحصیلات نیست.

🔻گرچه نمی‌توان به طور قطع حکم داد که تعداد فارغ‌التحصیلان فقیر در آینده رو به افزایش خواهد گذاشت اما شواهدی وجود دارد که می‌تواند برای این گروه از جامعه چالش‌برانگیز باشد. برای مثال حجم این دانش‌آموختگان از هر زمان دیگری در تاریخ بیشتر است! بنابراین مدرک دانشگاهی گرچه فرصت‌آفرین است اما همان سیگنالی را که 20 یا حتی 10 سال قبل به کارفرمایان می‌داد از دست داده است. دانش‌آموختگان حتی با مدارج بالا دیگر تفاوت چندانی با کل جامعه ندارند.

 🔻تنوع رشته‌های دانشگاهی هم در یک دهه گذشته افزایش پیدا کرده است. رشد انفجاری دانشگاه‌ها و افزوده شدن رشته‌های متعدد بدون توجه به نیازهای بازار کار، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را با چالش بزرگی روبه‌رو کرده است. آنها در رشته‌هایی تحصیل کرده‌اند که یا بازاری برایش وجود ندارد یا آنقدر کوچک است که شانس ورود به آن را پیدا نمی‌کنند.

بیشتر دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها به دلیل پایین بودن کیفیت برنامه‌ها و محتوای درسی، بی‌انگیزگی استادان و دانشجویان و نبود نظام ارزشیابی موثر، بدون مهارت‌های مورد نیاز با انبوهی از محفوظات بی‌فایده راهی بازار کار می‌شوند. این افراد اغلب رقابت‌پذیر نیستند و میدان بازی را به رقبای ماهرتری که مدارک دانشگاهی هم ندارند واگذار می‌کنند. اما اگر روزی شواهد اثبات کند که تحصیلات دانشگاهی بیش از آنکه راهی برای گریز از تله فقر باشد خود به تله تبدیل شده است، برای اصلاح سیاست‌های آموزشی دیگر دیر است. پیش از ورشکستگی نظام آموزش عالی باید به داد آن رسید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجتبی کریم آقایی

مراحل تخمین مدل های پانل دیتا/محمدرضا منجذب

⭕️ 1- ارایه آمار توصیفی از داده‌ها (میانگین نما ، همبستگی بین متغیرها و چند نمودار یک بعدی و دو بعدی همراه با تحلیل).

⭕️ 2- آزمون مانایی از داده‌ها و در صورت لزوم تبدیل داده‌ها به مانا + تشخیص نوع مدل اعم از panel ardl+panel ols+...

⭕️ 3- در صورتی که همه متغیرها در سطح مانا نباشند و با تفاضل گیری همگی مانا شدند: آزمون هم انباشتگی یوهانسن (یا کائو،پدرونی و) انجام شود. در صورت وجود هم انباشتگی میان متغیرهای مدل نیازی به مانا کردن داده‌ها نیست. تشخیص ران صحیح مدل در این مرحله الزامی است.  پس از اثبات وجود هم انباشتگی در مدل به تعیین بردار هم انباشتگی از طریق یکی از روش‌های تخمین پانل ( DOLS،GMM ،FMOLSو ) پرداخت. در این صورت باید با توجه به مطابقت مدل تخمینی با شرایط هر یک از این روش‌ها اقدام کرد. در صورتی که از طریق روش‌های مزبور تخمین میزنیم ،  آزمون‌ها و روش‌های تخمین خاص خود را دارند دیگر نیازی به طی کردن مراحل ۴ تا۹ نیست.

⭕️ 4- آزمون اف لیمر برای استفاده از پولین دیتا یا پانل دیتا در تخمین مدل.

⭕️ 5- اگر مدل بر مبنای پانل دیتا تایید شد، سپس آزمون هاسمن در بررسی اثرات ثابت و اثرات تصادفی انجام می‌شود. در اثرات ثابت خطای تخمین ناشی از عرض ازمبدا و در اثرات تصادفی عرض از مبدا  تصادفی در نظر گرفته می‌شود. در اینجا آزمون تکمیلی بروش پاگان برای انتخاب بین مدل پولینگ و اثرات تصادفی نیز توصیه میشود.

⭕️ 6- تخمین مجدد مدل.

⭕️ 7- آزمون خودهمبستگی (وولدریچ) و واریانس ناهمسانی (نسبت درست نمایی Likelihood Ratio) از مدل نهایی انتخاب شده و در صورت لزوم اعمال تغییر لازم در مدل. (نرم افزار استاتا این دو آزمون را انجام می‌دهد)

⭕️ 8- آزمون نرمال بودن جمله اخلال، در صورتی که نرمال نبود ایجاد تغییرات لازم (از جمله استفاده از متغیر مجازی همراه با توجیه و استدلال اقتصادی و سپس تفسیر آن در مدل).

⭕️ 9- تخمین نهایی مدل بدون اشکال، تفسیر نتایج و بررسی تفاوت کشور (شرکت) هدف با سایر کشورها (شرکت‌ها).

10-بررسی فرضیات مدل + ران مدلی که تمامی ضرایب آن معنادارست و تفسیر آن.                                                                                                                                                                                 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجتبی کریم آقایی

سه نمونه شخصیت حادثه کربلا/ دکتر علی شریعتی

دکتر شریعتی می گوید:

در حادثه کربلا با سه‌ نمونه شخصیت روبرو می‌شویم.

 

🔵 اول: حسین (ع)

حاضر نیست تسلیمِ حرفِ زور شود.

تا آخر می‌‌ایستد.

خودش و فرزندانش شهید می‌شوند.

هزینه انتخابش را می‌‌دهد

 و به چیزی که نمی‌خواهد تن‌ نمی‌‌دهد.

از آب می‌گذرد، از آبرو نه‌

 

دوم: یزید

 همه را تسلیم می‌خواهد.

مخالف را تحمل نمی‌‌کند.

سرِ حرفش می‌‌ایستد.

نوه‌ پیغمبر را سر می‌‌ٔبرد.

بی‌ آبرویی را به جان میخرد

 تا به چیزی که می‌‌خواهد برسد

 

سوم: عمرِ سعد

 به روایتِ تاریخ تا روز ٨ محرّم در تردید است.

هم خدا را می‌خواهد هم خرما،

 هم دنیا را می‌خواهد هم اخرت.

هم می‌خواهد حسین (ع)را راضی‌ کند هم یزید را.

هم عمارتِ ری را می‌خواهد،هم احترامِ مردم را.

نه‌ حاضر است از قدرت بگذرد،نه‌ از خوشنامی.

هم آب می‌خواهد هم آبرو.

دستِ آخر اما عمرِ سعد تنها کسی‌ است

 که به هیچکدام از چیزهایی که می‌خواهد نمی‌‌رسد.

نه سهمی از قدرت می‌‌برد نه‌ از خوشنامی

ما آدمهایِ معمولی‌ راستش نه جرات و ارادهِ حسین (ع) شدن را داریم،

 نه قدرت و ابزارِ یزید شدن را

 اما در درونِ همه ما یک عمرِ سعد هست!

من بیش از همه از عمر سعد شدن میترسم...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجتبی کریم آقایی

چرا دانشگاه هاروارد بهترین دانشگاه جهان است؟/بیژن جهانگیری

از وقتی هیات رئیسه و هیات امنای هاروارد سه در خواست عمده را با رهبران ایالتی و نیز واشنگتن طرح کردند؛ رشد هاروارد شروع شد. نخست اینکه مقامات ایالتی و فدرال موافقت کنند دانشگاه از نوسانات سیاسی و ستیزه‌های متعارف و روزمره سیاست‌مداران دور بماند. دوم، اداره مؤسسه منحصرا در اختیار دانش‌‌آموختگان دانشگاه و به انتخاب ایشان باشد و سوم اینکه به این دو درخواست اعتبار قانونی ماندگار داده شود. پس از کشمکش‌ های فراوان هر سه درخواست قبول شد و نهایتا وجه قانونی پیدا کرد

به‌دنبال هاروارد، دانشگاه ییل و کالج ویلیام معتبر‌ترین کالج آمریکا همین روش را دنبال کردند، تا آنجا که ١٩ دانشگاه از ٢٠ دانشگاه معتبر امروز آمریکا با این روش اداره می‌شوند. مقایسه بین صد دانشگاه برتر آمریکا نشان داده است که هر قدر مشارکت و درجه اختیارات دانش‌آموختگان قبلی دانشگاه در هیئت‌های امنا بیشتر باشد، دانشگاه به رتبه و مرتبه بالاتری می‌رسد و کمتر تابع نوسانات سیاسی خواهد بود.

نمونه‌ای از دستاوردهای دانشگاه هاروارد عبارتند از ١٥٨ جایزه نوبل، ١٨ جایزه فیلدز و ٤٨ جایزه پولیتزر و ١٠٨ مدال درالمپیک به این شرح ٤٦ طلا ، ٤١ نقره و ٢١ برنز.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجتبی کریم آقایی

اقتصاد ایران، امروز افق ندارد/ محسن رنانی

💠رکود امروز به دلیل کمبود نقدینگی، مواد اولیه و تقاضا نیست بلکه به این دلیل است که ما افق نداریم. برای ایجاد افق در اقتصاد، دولت به تنهایی نمی تواند کاری کند. نظام سیاسی باید افق گشایی کند. در زمان آقای هاشمی رفسنجانی سؤال سرمایه گذار از من به عنوان مشاور اقتصادی این بود: «سرمایه های خود را به استان سیستان و بلوچستان ببرم برای پرورش شترمرغ، چون برای سرمایه گذاری در این منطقه تسهیلات تبصره ۳ با سود اندک ارائه می شود یا سرمایه ام را به استان اصفهان برای ایجاد کارخانه سنگ بری ببرم؟»؛ یعنی در آن دوران سرمایه گذار حاضر بود در همه جای ایران سرمایه گذاری کند و نگاه می کرد به اینکه کجا سودآورتر است. در دوران آقای خاتمی سوال فعالان اقتصادی این بود: «سرمایه هایم را در اصفهان، تبریز یا مشهد در فولاد ببرم یا روی پتروشیمی یا خودرو سرمایه گذاری کنم؟» در این دوره سؤال سرمایه گذار حول شناسایی منطقه سرمایه گذاری در حاشیه کشور نبود بلکه می خواست سرمایه خود را در مرکز متمرکز کند. در زمان دولت احمدی نژاد سؤال سرمایه گذار این شد: «سرمایه خودم را صرف خرید دلار کنم یا طلا یا زمین؟». درواقع دیگر کسی دنبال سرمایه گذاری در تولید نبود، دنبال به چنگ آوردن سودهایی بود که در بازارهای یادشده می شد کسب کرد. اما امروز سؤال سرمایه گذار این است: «سرمایه هایم را به امارات ببرم یا در ارمنستان خانه بخرم یا در گرجستان سرمایه گذاری کنم؟». روند این سؤالات نشان می دهد افق اقتصاد ایران مسدود شده است. وقتی می گوییم اقتصاد افق دارد، یعنی سرمایه گذار احساس می کند در ۲۰ سال آینده نگرانی مبنی بر برهم ریختن نظم اقتصادی و سیاسی در کشور ندارد. می تواند برای ۲۰ سال مطمئن باشد سرمایه گذاری اش آسیب نخواهد دید و یک حاشیه سود قابل قبول خواهد داشت، اما امروز سرمایه گذار سؤالش این است که سرمایه خود را چگونه و کجا از کشور خارج کند. بخش بزرگی از افزایش قیمت دلار، ناشی از سرمایه هایی است که از کشور در حال خروج است. چون سرمایه گذار نمی داند در تحریم یک ماه دیگر، در انتخابات بعدی و در اعتراضات بعدی چه بلایی سر سرمایه هایش خواهد آمد. اینها نشان می دهد اقتصاد ما افق ندارد، ایجاد افق در دست دولت نیست. تا زمانی که ما افق گشایی نکنیم (افق گشایی را من در اینجا ترجمه پارادایم شیفت آورده ام) و جامعه حس نکند ما تهدیدها را کاهش می دهیم و بی ثباتی ها را مهار می کنیم وضعیت بهبود پیدا نمی کند. در دیدار با رئیس جمهور از ایشان درخواست کردم تلاش خودشان را به سمت افق گشایی ببرند و گفت وگو در درون و پشت پرده نظام سیاسی برای ایجاد افق در فضای سیاسی و اقتصادی ایران را در دستور کار قرار دهند. مشکلات مربوط به ارز و رکود مسائل قابل مدیریت اقتصاد ایران هستند اما عوامل غیراقتصادی و سیاسی و نگرانی جامعه می تواند این مسائل را غیرقابل مدیریت کند. بنابراین امروز برای اینکه از عمیق ترین رکود تاریخ معاصر ایران خارج شویم، نظام سیاسی باید هدف خود را خروج از رکود قرار دهد و برای ۱۰ سال هدف اصلی نظام سیاسی ایجاد انباشت، خلق ارزش های اقتصادی و ایجاد اشتغال شود و اهداف بعدی در رتبه های بعدی قرار بگیرند. نمی گوییم اهداف ملی را تغییر دهیم بلکه بازتعریف و باز اولویت بندی کنیم. هدف برنامه ریزی ۱۰ سال آینده باید انباشت سرمایه باشد. اگر غیر از این باشد، حجم بیکاری ما که اکنون بالای ۱۰ میلیون نفر است، تشدید می شود و به یک چالش اجتماعی و سیاسی می انجامد.  

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجتبی کریم آقایی

اگر متغیری از رگرسیون حذف شود اثر آن کجا میرود؟/ ساسان قاراخانی

 

👈 هر متغیر را میتوان به دو جز تقسیم کرد(بخش ثابت که همان میانگین متغیر است و بخش تصادفی که همان نوسانات متغیر حول میانگینش می باشد)

🔴 وقتی متغیری از رگرسیون حذف میشود;

بخش ثابت(میانگین آن) به عرض از مبدا اضافه می شود

🔔 نکته مهم) پس عرض از مبدا به مفهوم اثر میانگین متغیرهای حذف شده(یا لحاظ نشده) در مدل است

🔴🔴 پس بی معنا شدن عرض از مبدا در رگرسیون نشانه خوبی است چون نشان میدهد میانگین متغیرهایی که در مدل نیستند بر متغیر وابسته اثر چندانی ندارند و متغیرهای داخل رگرسیون به درستی انتخاب شدند

بخش تصادفی متغیر حذف شده وارد پسماند(u) میشود

🔔 نکته) در صورتی که متغیر حذف شده حداقل با یک متغیر مستقل داخل رگرسیون ایجاد همخطی کرده باشد حذف آن سبب تورش ضرایب برآوردی میشود(تورش ناشی از حذف متغیر)

آثار حذف متغیر از رگرسیون در شرایط برقراری فروض کلاسیک و در عمل(واقعیت)

⭕️ در شرایط برقراری فروض کلاسیک(عدم همخطی) با حذف متغیر- ضرایب برآوردی همچنان نااریب باقی خواهند ماند

ولی در عمل(یا به علت نقص ابزار  و یا به علت عدم وجود هیچ دو سری زمانی مستقل، که البته تفاوتی هم نمیکند) حذف یکی از متغیرها، تورش ناچیزی را ایجاد خواهد نمود

                                                                                                                 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجتبی کریم آقایی

معرفی مدل پنل سیستمی/محمدرضا منجذب

 

⭕️از جمله مدل هایی که به صورت سیستم معادلات و در واقع به صورت مجموعه¬ای از معادلات مطرح است، سیستم معادلات به ظاهر نامرتبط است. در این سیستم در هر معادله فقط یک متغیر درون¬زا به عنوان متغیر وابسته وجود دارد. در این مدل فرض بر این است که بین جملات خطای معادلات همبستگی همزمان برقرار است؛ روش مورد استفاده برای حل الگو، روش کمترین مجذورات  تعمیم یافته (GLS)  است؛ استفاده از این روش بستگی به وجود ارتباط بین جملات خطای معادلات دارد. در صورتیکه برای هر معادله در سیستم معادلات همزمان چند مقطع (شرکت، یا کشور، یا...) مطرح و وجود داشته باشد در اینصورت مدل ما پانل سیستم نامیده می شود. با در نظر گرفتن دو معادله ذیل:               

Y1t = α 1+ β1X1t + u1t ; t = 1,…,T                                            

Y2t = α 2+ β2X2t + u2t ; t = 1,…,T

⭕️آزمون های مورد نیاز مدل های پانل سیستمی:                                                                         🔹1- آزمون تلفیق (تجمیع) پذیری (همگن بودن مقاطع)

قبل از هر برآوردی باید قابلیت تجمیع داده‌های هرگروه از مقاطع مورد آزمون قرار گیرد. به این مفهوم که آیا می‌توان داده‌های موجود در این سال‌ها را برای مقاطع موجود در یک گروه بر روی هم ریخت و برای آنها در قالب یک مجموعه داده¬ مشابه به برآورد مدل پرداخت. به این منظور ابتدا مقادیر مجموع مربع باقیمانده‌ها (RSS)، در کل (RSSpool) و برای تک تک کشورهای یک گروه (RSSi) محاسبه شده و سپس با استفاده از مقادیر مزبور آماره F محاسبه می¬گردد (بالتاجی، 1995).

                             

🔹2- آزمون خود¬همبستگی پوتمُنِت  

آزمون خود¬همبستگی پوتمُنِت، Q آماری چند متغیره باکس پایرس/ لئونگ- باکس را برای بررسی همبستگی سریالی پسماندها تا مرتبه-ای مشخص محاسبه می¬کند. هر دو Q آماری و Q آماری تعدیل شده (همراه با یک تصحیح نمونه‌ای کوچک) گزارش می¬شود. فرضیات این آزمون عبارتند از:

 H_0: عدم وجود خودهمبستگی بین جملات خطا تا وقفه اچ ام

 H_1: وجود خودهمبستگی بین جملات خطا تا وقفه اچ ام

 

🔹3- فرآیند آزمون ریشه واحد مشترک (آزمون بریتانگ)

آزمون بریتانگ فرض می¬کند که یک فرآیند مشترک ریشه واحد وجود دارد که ρ_i در سرتاسر مقاطع یکسان     است، فرض صفر آزمون بریتانگ، وجود ریشه واحد است.

H ریشه واحد وجود دارد (داده‌ها نامانا هستند) :0

 Hریشه واحد وجود ندارد (داده‌ها مانا هستند).:1

 

در واقع تحت فرض H_0 ریشه واحد وجود دارد.

🔹4- آزمون هم¬انباشتگی پدرونی (بر پایه انگل-گرانجر)

🔹5- آزمون والد (محدودیت¬ ضرایب)

🔹6- خوشبختانه نرم افزار ایویوز 10 و 11 قابلیت تخمین مدل های پانل سیستم را دارد.                                                                                                                                                         

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجتبی کریم آقایی

اولویت سیاستگذاری اقتصادی در ایران /شهرام معینی

در اقتصاد با دو دسته از مسائل مواجهیم:

الف- مساله اصلی شماره 1: بزرگ کردن کیک اقتصاد یعنی رسیدن به سطح تولید و درآمد سرانه بالا کمابیش مشابه یا دستکم نزدیک تر به اقتصادهای غربی که از طریق رشد اقتصادی بالا به دست می آید و  راهکار اصلی در تحقق این هدف رشد سرمایه و رشد تکنولوژی است.

ب- مساله اصلی شماره 2: پایداری اقتصادی یعنی دور نگه داشتن اقتصاد از نوسانات شدید اعم از رونق شدید، رکود، بحران های مالی، تورم و ...، یعنی حفظ کیک بزرگ شده در یک حالت stable.

ااینها دو سری مساله تقریبا جدا و قابل تفکیک است اقتصادهای غربی مرحله اول را پشت سر گذاشتند و الان نگرانی شان پایداری و یکنواخت نگه داشتن اقتصاد روی یک مسیر رشد حدودا 2 درصدی است ابزاری که برای این منظور به کار می گیرند عمدتا سیاست های پولی و مالی با محوریت بانک مرکزی است.

ما در ایران نباید دچار خطا شویم مساله ما، مساله نوع اول است که راه حل اصلی اش، کسب و جذب سرمایه از طرق مختلف و افزایش سرمایه گذاری در اقتصاد است در کنار افزایش بهره وری و رشد فنی که باز هم مکانیسم اصلی اش برای ما جذب تکنولوژی است برای مسئله ای که ما داریم، سیاست پولی، سیاست مالی و  ...، یک نقش و اهمیت جنبی، فرعی و کمکی دارد.

مثلا امروزه در دنیا تقریبا همه کشورها، به مدد سیاست پولی- مالی مناسب، تورم پایین دارند حتی کشورهای بسیار فقیر آفریقایی، افغانستان و ...، ولی این تورم پایین، ابدا مشکل فقر، درآمد سرانه پایین و رشد پایین را در آنجا حل نکرده و نخواهد کرد. جوامع بدوی برای سده هایی طولانی در گذشته هم عملا تورم نداشتند اما این مشکل اصلی: فقر و درآمد سرانه پایین و عدم رشد را از آنها حل نمی کرد.

بدآموزی که تعقیب سیاست های پایدارسازی (Stablization) در اقتصادهای غربی برای برخی از اقتصادخوانده ها در ایران دارد، غرق شدن در مساله ای است که مساله اصلی ما را مغفول می گذارد و حتی بدتر اینکه برخی فکر می کنند که این سیاست ها می تواند مشکله تولید و رشد پایین را حل کند.

رشد اقتصادی دراماتیک و تاریخی در ژاپن، کره جنوبی، چین، تایوان و ...، هیچکدام ریشه در سیاست های پولی- مالی و بانک های مرکزی این کشورها ندارد بلکه علل جدی تر و بنیادی تری دارد. پایدارسازی اقتصاد در قیاس با تحقق رشد بالا در اقتصاد، مساله ای بسیار بسیار ساده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجتبی کریم آقایی