انجمن علمی اقتصاد دانشگاه آزاد واحد شیراز

۲۰ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

🔶واگذاری بلوکی سهام رانت‌زا و ناجوانمردانه است/ مرتضی سامتی

در این دو سال حجم پول بسیار زیادی وارد بورس شده و قیمت سهام را افزایش داده، چراکه متقاضی برای خرید سهام زیاد شده است. اگر قدرت تولید در این شرکت‌ها بالا می‌رفت و عرضه سهام بیشتری انجام می‌شد، می‌توان روند بازار را طبیعی خواند اما بررسی میزان عرضه سهامی که در شرکت‌ها در دو سال گذشته وارد بورس شده و میزان پولی که وارد بازار شده نشان می‌دهد که این دو تناسبی با هم ندارند و بازار در شرایط حبابی قرار دارد.

 این کارشناس اقتصادی درباره سیاست تغییر واگذاری‌ها از واگذایر بلوکی به واگذاری از طریق صندوق های معامله پذیر و ETF اظهار داشت: همواره احتمال اینکه که واگذاری سهام به صورت بلوکی همراه با رانت باشد، وجود داشته و دارد. معتقدم واگذاری بلوکی برای سهام شرکت‌های بزرگ تفکرات رانتی دارد و در این روند قدرت انحصاری را از فردی از به فرد دیگر و یا از یک بخش دولتی به یک شرکت خصوصی مشخص شده واگذار می کنند.

 وی با بیان اینکه واگذاری سهام به صورت بلوکی بسیار ناجوانمردانه است، گفت: این حق مردم است که بتوانند  سهام یک شرکت را خریداری کنند نه اینکه سازمان و شرکت‌های بسیار قوی خریدار باشند که به وسیله همان قدرت در بازار بورس حباب سازی کنند.

  در عرضه بلوکی قدرت به سازمان‌ها و شرکت‌هایی داده می‌شود که قدرت مالی دارند و در بازار سهام به راحتی می‌توانند پول مردم را از طریق حباب سازی به سمت خود جذب کنند. بنابراین اگر واگذاری‌ها از حالت بلوکی خارج شود به نفع اصلاح بازار بورس خواهد بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجتبی کریم آقایی

قیف

یک اصطلاحی را برای اولین بار در مطالب میخوایم استفاده کینم ، امیدواریم حق مطلب را به خوبی بتوانیم ادا کنیم.

🔵 همه ما از قدیم تا به امروز با وسیله ای به نام قیف سروکار داشتیم و دیدیم.

🔷 سطح مقطع ورودی قیف معمولا ده برابر ، سطح خروجی قیف است .

🔴 حجم افرادی که این روزها وارد قیف بازار سرمایه میشوند ، فوق العاده زیاد است ، اگر ما بخواهیم در زمان خروج از خروجی قیف خارج وارد شویم ،حتما یا زیر دست وپا له میشویم ، یا جزئی از سرریز قیف خواهیم شد ، پس برای آن روز امروز بیاندیشیم .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجتبی کریم آقایی

تک‌سناریو نگران‌کننده پیش روی سهام؟| ریسک انبساط «هسته مذاب» نقدینگی کشور؟

🌀 تامین مالی آسان ۶۹۰۰ میلیارد تومانی تامین اجتماعی!

⚪️ دیروز  رشد بیش از ۳ درصدی شاخص کل در شرایطی رقم خورد که شستا ۵۸۰۰ میلیارد تومان نقدینگی جذب کرد. عبور از عرضه سنگینی مانند شستا و صف‌های خرید چند هزار میلیارد تومانی در معاملات چهارشنبه سهام قابل توجه بود. فارغ از بحث‌های کارشناسی با رشدهای مداوم قیمت سهام، شاهد پایکوبی دسته‌جمعی اهالی بازار سرمایه هستیم و از طرفی حسرت سرمایه‌گذاران سایر بازارها مانند ارز و سکه و مسکن احتمالا هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود.

⚪️ بر اساس اطلاعات موجود رکورد تازه‌ای با شرکت دو میلیون و ۶۲ هزار نفر در خرید عرضه اولیه به ثبت رسید و تنها دیروز سازمان تامین اجتماعی نزدیک به ۵۸۰۰ میلیارد تومان نقدینگی به عنوان سهام‌دار عمده شستا جذب کرد؛ شنبه نیز ۱۱۰۰ میلیارد تومان دیگر تامین مالی برای سازمان تامین اجتماعی با فروش شستا به صندوق‌‌ها رقم خواهد خورد.‌

⚪️ بازار سهام عرضه اولیه سنگینی مانند شستا را در شرایطی به آسانی جذب کرد که شاخص کل بورس تهران جهش ۱۹ هزار واحدی را  ثبت کرده است، داده‌های موجود در حال صادر کردن این سیگنال هستند که شاید باید تک‌سناریو پیش روی بورس را ادامه رالی صعود دانست. گرچه سهام از معیارهای ارزندگی فاصله گرفته باشند اما به پشتوانه تب بالای نقدینگی به سختی بتوان مانعی در برابر صعود سهام پیدا کرد. گرچه این موضوع خوشحالی فعالان بازار سهام را به دنبال دارد  اما  صعودهای افسارگسیخته سهام نگرانی کارشناسان اقتصادی  را به دنبال دارد. در ماه‌های اخیر اشاره شده بود که هجمه نقدینگی به راحتی می‌تواند مقاومت‌های پیش روی سهام را یکی پس از دیگری در هم شکند (به گزارش با عنوان چشم‌انداز بورس از تابلو نقدینگی مراجعه کنید) و بر این اساس مواردی که ممکن است بر تب بالای نقدینگی در سهام اثرگذار باشد، بررسی شد.

⚪️ در این خصوص این احتمال وجود داشت که با عرضه‌های سنگین اولیه حداقل در کوتاه‌مدت از تب نقدینگی در بقیه نمادهای بازار کاسته شود. اما تجربه‌های اخیر و همچنین بررسی کدهای فعال در معاملات عادی و مقایسه با کدهای مشارکت‌کننده در عرضه‌های اولیه نشان داد (اینجا بخوانید) که اتفاقا عرضه‌های اولیه با جذب افراد جدید به بازار سهام، چشم‌انداز پمپاژ هر چه بیشتر نقدینگی را تقویت می‌کند. بر  این اساس در تابع تعریف‌شده نقدینگی بورس (در گزارش‌های پیشین) متغیر نخست یعنی سهم بورس از کل نقدینگی کشور به واسطه افزایش استقبال عموم از سهام در حال افزایش است و  در التهاب اقتصادی ناشی از کرونا و افت قیمت جهانی کالاها و ادامه وضعیت  تحریمی و احتمال کسری بودجه دولت شتاب رشد حجم نقدینگی اقتصاد کشور بالا به نظر می‌رسد (حجم نقدینگی کشور متغیر دوم)؛ برای آمار رسمی از نقدینگی کشور باید منتظر ارائه ترازنامه بانک مرکزی بود.

⚪️ با این وضعیت حتی عرضه‌های سنگین دولت در هفته‌های آینده نیز شاید نتواند خللی در مسیر صعودی بازار سهام ایجاد کند. با توجه به دامنه محدود نوسان قیمتی و به دنبال تشکیل صف به عنوان عامل تشدیدکننده هیجان‌ شاید باید  منتظر یک عامل استثنا بود تا از تب نقدینگی و شدت صعودهای بی‌امان بورس کاسته شود. همچنان باید منتظر رویه آتی سهام بود. دلهره را نسبت به عواقب چنین رشدهای افسارگسیخته سهام کاملا مشهود است؛ گرچه این رویه موارد مثبتی مانند افزایش شناوری بازار سهام با عرضه‌های گسترده سهام‌داران عمده را می‌تواند رقم بزند.

⚪️ با این وضعیت احتمالا تحلیلگران می‌توانند دغدغه‌های دکتر محمدی (بر اساس شواهد و شنیده‌ها)، ریاست پیشین سازمان بورس از عواقب چنین رشدهای افسارگسیخته‌ای برای بورس و اقتصاد بیشتر درک ‌کنند. آن‌چه را شاهد هستیم ورود بی‌امان نقدینگی به بازار سهام است که احتمالا نشان‌دهنده رشد سهم بخش پول از کل نقدینگی کشور (به عنوان هسته مذاب نقدینگی) مشابه ۹ ماه نخست سال ۹۸ است؛ سهم پول از نقدینگی کشور در برابر شبه پول تا پایان آذر افزایش یافت و به ۱۴ درصد از کل حجم نقدینگی رسید که مسیر صعودی را در پیش گرفته است. برای بررسی ادامه این رویه باید منتظر اثر این موضوع در ترازنامه‌های ماهیانه بانک مرکزی بود. امیدواریم در کنار تامین مالی دولت به اثرات هیجان شدید کنونی بر آینده اقتصاد کشور نیز توجه شود. انبساط هسته مذاب نقدینگی کشور گرچه در شرایط کنونی رشد سهام را رقم زده و برای فعالان بازار مثبت جلوه می‌کند اما ادامه این رویه سناریوهای بعضا خطرناکی را می‌تواند برای اقتصاد کشور رقم بزند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجتبی کریم آقایی

توسعه، حکمرانی خوب، اعتماد اجتماعی

اعتماد اجتماعی در جامعه ما، در گذر زمان، روند رو به نزولی را طی کرده است. افکار عمومی، اعتماد چندانی به روایت نظام حکمرانی از وقایع ندارد. نمونه‌ی متاخر، سقوط هواپیمای اوکراینی و بی‌اعتمادی اجتماعی در باره‌ی روایت‌های رسمی است. فکر می‌کنم در مورد این گزاره یا فرضیه اتّفاق نظر وجود دارد. پرسش این است که علت بی اعتمادی اجتماعی و  پیامدهای آن چیست؟

علت آن حکمرانی ضعیف است. از منظری، حکمرانی به معنای نحوه‌ی اخذ تصمیم‌های راهبردی و نحو‌ی اجرای آن‌هاست. البته، می‌دانیم شاخص‌هایی برای ارزیابی حکمرانی وجود دارد که عبارت‌اند از: پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری، شفافیت، توانایی دولت در کنترل فساد، استقلال قوه قضائیه، اثربخشی مقررات و قوانین و کیفیت نظام دیوان‌سالاری.

نبود شفافیت و پاسخگویی از جمله عوامل مهم و اساسی اثرگذار بر میزان بی‌اعتمادی اجتماعی هستند. در کل، وقتی کیفیت نظام حکمرانی (با تعریف و با شاخص‌های مذکور) ضعیف باشد، توقعات و انتظاراتی که مردم دارند، برآورده نمی‌شود. در نتیجه، اعتماد در گذر زمان ضعیف می‌شود. مردم انتظار صداقت دارند. انتظار وفای به عهد در مورد تعهدات را دارند. انتظار امانت‌داری خوب در صندوق رای را دارند. انتظار دریافت حمایت خوب به ازای مالیاتی که می‌پردازند یا بهره‌مندی از منابع نفتی را دارند. انتظار عدالت قانونی و قضایی را دارند. انتظار کنترل فساد را دارند. انتظار انجام سریع امور بدون دریافت رشوه را دارند. وقتی این انتظارات محقق نشوند، اعتماد از بین می‌رود.

پیامدهایی افول اعتماد اجتماعی عبارت‌اند از: افول مشروعیت سیاسی و ایدئولوژیک و امکان‌ناپذیری پیشبرد پروژه‌های جمعی. مورد اول، به معنای از دست رفتن پایگاه اجتماعی نظام حکمرانی ضعیف، در گذر زمان، است.اقتدار جای خود را به کاربرد زور عریان‌تر می‌دهد که هزینه‌های سیاسی و اجتماعی بالایی دارد. شکاف دولت و ملت را بیش‌تر می‌کند.

دومی نیز موجب شکست پروژه‌هایی چون انصراف داوطلبانه از دریافت یارانه نقدی می‌شود. وقتی مردم تصور کنند با انصراف، منابع صرفه‌جویی شده، ممکن است شامل حال اختلاس‌های بانکی شوند، تمایل به چنین همکاری نشان نمی‌دهند. این بحث در مورد همکاری مالیاتی و امور دیگر نیز صدق می‌کند. یکی از دلایل عدم فرار مالیاتی در کشورهای اسکاندیناوی، اعتماد اجتماعی قوی به دولت‌ها در استفاده از این درآمدهاست.

تا اینجا خلاصه کنیم. حکمرانی ضعیف موجب تضعیف اعتماد اجتماعی می‌شود.  افزایش بی‌اعتمادی نیز موجب شکست پروژه‌های جمعی می‌شود. در اینجا به ارتباط ایندو با مفهوم توسعه می‌رسیم.

توسعه را، من در معنایی مد نطر دارم که آمارتیا سن در کتاب بسیار معروف "توسعه به مثابه آزادی" تئوریزه کرده است. توسعه یعنی فرایندی که موجب ارتقای قابلیت افراد می‌شود. به رهایی آنان از قلمروی جبرهای حاکم بر زندگی، تا جای ممکن، کمک می‌کند. درجه‌ی آزادی افراد در انتخاب گزینه‌های مطلوب زندگی‌شان را افزایش می‌دهد.

چنین امری زمانی ممکن می‌شود که آزادی فرایندی و آزادی فرصتی، مکمل هم باشند. اولی، به معنای صندوق رای واقعی برآمده از نظام حزبی مدرن است. دومی نیز به معنای وجود نظام اجتماعی برابری‌گراست. اولی بدون دومی، به معنای مشارکت اجتماعی ضعیف و حرکت آن به سمت و سوی الیگارشی است. دومی بدون اولی، به معنای ذبح کردن آزادی سیاسی به نام عدالت اجتماعی است.

در عین حال، این برداشت از توسعه به معنای ضرورت همراهی رشد و تکامل ابزار تولید و نوآوری فناوانه با عدالت اجتماعی است. رشد بدون برابری قابل قبول، یعنی  جامعه‌ی دو قطبی با آزادی فرصتی و مشارکت اجتماعی ضعیف، و برابری بدون رشد قابل قبول یعنی سطح پایین توسعه اقتصادی وفناورانه و در تحلیل نهایی آزادی فرصتی ضعیف.اگر این دو بعد آزادی، در کنار هم به خوبی تامین شوند، فرآیند توسعه خوب پیش می‌رود. همراه یا نظام حکمرانی قوی می‌شود. این حکمرانی با تامین انتظارات، اعتماد اجتماعی را تقویت می‌کند. همین‌طور با همراهی رشد با عدالت اجتماعی، آزادی فرصتی تا جای ممکن تقویت می‌شود.

از منظر نظریه توسعه به مثابه آزادی، حکمرانی ضعیف و یکی از پیامدهای آن، یعنی بی‌اعتمادی اجتماعی، ناشی از نبود آزادی در معنای مذکور است. بنابراین، نقطه‌ی عزیمت اولیه، برای نیل به موقعیت مناسب بر حسب حکمرانی و اعتماد اجتماعی، تاسیس نظام سیاسی و اجتماعی بر مبنای آمیزه‌ در هم تنیده‌ای از آزادی فرایندی و آزادی فرصتی است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجتبی کریم آقایی

سخن_بزرگان علم اقتصاد

 

"علم اقتصاد یک موضوع بسیار دشوار است! من معمولا آن را به تلاش برای تعمیر یک ماشین در حال حرکت تشبیه می کنم".

(بن برنانکه، رئیس سابق فدرال رزرو و یکی از بزرگان اقتصاد پولی جهان)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجتبی کریم آقایی

اقتصاد رانتی چیست ؟

قاچاق مواد مخدر هم به اندازه اقتصاد رانتی سود آور نیست.

قیمت شکر در دنیا به دلیل رکود اقتصادی ۳۵درصد کاهش پیدا کرده و از ۳۴ به ۲۲ سنت رسیده.

دولت برای شکر سوبسید پرداخت میکند و با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد میشود.

یعنی کیلویی ۹۲۴ تومان

در حالی که شکر در بازار به ۸هزار تومان رسیده.

حالا اگر خودمان برویم و شکر را با دلار آزاد ۱۶هزارتومانی بخریم برایمان ۳۵۲۰ تومن تمام می شود.

یعنی در حال حاضر شکر با دلار ۳۶هزار تومانی وارد می شود . در حالی که وارد کننده ارز ۴۲۰۰ تومنی میگیرد.

این وسط چه کسی این سود شگفت انگیز را به جیب می زند؟ وواردات این محصول درانحصار چه کسی ست؟

کجای دنیا میتوانید سود ۸۰۰ درصدی روی واردات کالای اساسی پیدا کنید؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجتبی کریم آقایی

چند خطی برای تازه واردان بازار سرمایه

 

بزرگترین نقطه ضعف شما، ناتوانی در محاسبه ریسک است. شما احتمالا معنای ریسک را خیلی خوب می دانید ولی، به دلیل اینکه در زندگی واقعی ریسک های مالی معمولا کیلومترها از ما دورند، در بازار سرمایه متوجه سایه سنگین و نزدیک شان نمی شویم.

شما فکر می کنید سهمی که می خرید مثل پراید است و نهایت نوسان منفی اش ٥ یا ١٠ درصد است. باور نمی کنید که سهمی که می خرید می تواند ٩٠٪؜ قیمتش پایین بیاید. حتی وقتی این سطور را مطالعه می کنید.

شما هنوز یاد نگرفته اید طمع تان را کنترل کنید. برای همین در روزهای مثبت هیجان زده در صف های خرید می روید و بدون تفکر سهم می خرید. آتش طمع چشم های شما را کور می کند. در حالت پایین آمدن هم برعکس این فرایند، ترس وجودتان را فرا می گیرد و سراسیمه اقدام به فروش می کنید.

ذات اقتصاد ایران در بقیه بخش ها که شما بیشتر با آنها مواجه بوده اید، این است که قیمت ها بیشتر بالا می روند و کمتر پایین می آیند. مثلا قیمت مسکن در صد سال گذشته یا بالا رفته یا ثابت مانده یا نهایتا افت اندکی داشته است. دلار و خودرو هم به همین ترتیب. برای همین الگوی ذهنی شما، از ابتدا اشکال دار و دچار سو گیری است. فکر می کنید بازار سهام هم از همین الگو پیروی می کند. اصلا و ابدا.

هر معامله گر موفقی می داند مهمترین رکن استراتژی معاملاتی اش باید بقا باشد. شما یک عمر فرصت دارید تا در بازار سهام میلیاردر شوید، به شرطی که یاد بگیرید زنده بمانید. شما نمی توانید قهرمان شنای المپیک شوید، مادامی که شنا کردن نمی دانید. پس در گام نخست اولین و مهمترین فکر شما باید این باشد که : "چگونه[ در بازار ] زنده بمانم؟"

برای چند ماه ریسک پذیریتان را به سمت صفر هدایت کنید. باور کنید ریسکی که اکثر شما در روزهای اول ورود به بازار سرمایه بر می دارید چند برابر ریسکی هست که یک حرفه ای بعد از ١٥ یا ۲۰ سال کار ممکن است بر دارد.

زیرا

معامله گر حرفه ای آموخته است که "کافی است تا حرکت بزرگ بعدی بازار زنده بماند"

ریسک را چطور می توان کنترل کرد؟

- برای این کار روش های مختلفی وجود دارد و مشاوران مالی  هرکدام از زاویه ای آن را بررسی کردند. مثلا برخی متخصصین مالی توصیه می کنند تک سهم نخرید و سبدی از سهام داشته باشید. اینطوری اگر جایی شکست خوردید جای دیگر پیروز می شوید و... .

- برخی دیگر می گویند باید به متخصصین مالی در شرکت های مشاور سرمایه گذاری و صندوق های سهام رجوع کرد.

من با این روش ها مخالف نیستم ولی در عمل عده کمی این توصیه ها را می پذیرند و عملیاتی می کنند ( به هزار دلیل که از حوصله هم من هم شما خارج است) کم اند.

چند توصیه نهایی:

- تا شش ماه فقط به بقا فکر کنید. اگر شش ماه دوام بیاورید، آرام آرام کارها بهتر می شوند.

- می دانم برای شروع محاسبه و فهم ریسک دشوار است برای همین پیشنهاد می کنم سهمی که می خرید بین ٨٠ شرکت برتر بازار از نظر "نقد شوندگی" و "سایز" باشد.

- توصیه می کنم به سود شرکت ها توجه کنید. داستان هایی که قرار است فلان شرکت زمین بخرد و فلان شود و فلان شود را فعلا کنار بگذارید. سود شرکت ها را با سود بانکی مقایسه کنید. بازده مورد انتظارتان را فضایی انتخاب نکنید. از خرید سهامی که سال گذشته زیان کرده اند یا سود کمی داشته اند فعلا پرهیز کنید.

- فریب کانال ها و داستان سرایی های مجازی را نخورید. حساب خیلی از افرادی که پشت این کانال ها نشسته اند، میلیون ها تومان منفی است.

- مطالعه کنید. فکر کنید. برای خودتان بنویسید. سعی کنید هر روز درس های تازه بیاموزید.

- بازار سرمایه جای مناسبی برای هیجان طلبی نیست. اگر برای تخلیه هیجان به کازینو های کشورهای اطراف بروید موفق ترید تا اینکه چشم بسته خرید و فروش سهام کنید.

- باز هم می گویم. هدف اصلی تان باید بقا باشد، هر روز، قبل از هر معامله به خودتان بگویید: “باید در بازار باقی بمانم” و از خرید سهامی که این بقا را به به خطر می اندازد به شدت دوری کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجتبی کریم آقایی

عرضه سهام شستا: دمیدن سرنا از سر گشاد / مهدی‌حیدری

سهام شستا به عنوان یکی از بزرگترین هولدینگ‌های سرمایه گذاری کشور در شرف عرضه در بورس است. تخمین اولیه از ارزش این شرکت حدود 100 هزارمیلیارد تومان است و در صورت عرضه، شستا یکی از بزرگترین شرکت‌های بورس تهران خواهد بود.

اما شستا در راس یک هرم بزرگ، یکی از بزرگترین سهامداران بورس نیز هست و عرضه شستا یک لایه به شرکت‌های بورسی این هرم اضافه می کند.

 ⬅️نتیجه این اقدام، فروش سهام و تامین مالی چندین هزار میلیاردی بدون از دست دادن کنترل هیچ یک از شرکت‌های زیر مجموعه و و مصداق بارز تغییر مالکیت و عدم تغییر مدیریت شرکت است.

به نظر می رسد عرضه اولیه شستا زمینه ساز مشکلات متعدد، ماندگار و غیر قابل بازگشتی در بازار سرمایه خواهد بود.

در مقابل فروش کامل  و یا سهام مدیریتی شرکت‌های پایین دستی‌ پیش‌نهاد می‌شود.

1️⃣ساختار مالکیت چند لایه، به‌ضرر منافع سهامداران خرد:

در حال حاضر حدود دو سوم شرکتهای بورسی حداقل یک سهامدار بورسی دارند و حدود نیمی از شرکت‌ها، سهامدار عمده یک شرکت بورسی دیگر هستند.

مهمترین پیامد این ساختار مالکیت درهم تنیده و چند لایه، تفکیک مالکیت و کنترل شرکت‌هاست که باعث تضعیف حاکمیت شرکتی و به خطر افتادن منافع سهامداران خرد می گردد.

برای مثال فرض کنید یک زنجیره چهار شرکتی وجود دارد که مالکیت 40 درصد همه شرکت‌ها در دست سهامداران خرد و 60 درصد مابقی در اختیار سهامدار عمده (شرکت بالاسری) است. در این صورت مالک بالاترین شرکت در زنجیره، مالک 60 درصد شرکت اول، 36 درصد شرکت دوم، 21 درصد شرکت سوم و حدود 13 درصد شرکت چهارم است اما کنترل تمام شرکتهای زنجیره را در اختیار دارد.

2️⃣شستا در راس هرم مالکیتهای هرمی:

در حال حاضر شستا سهامدار عمده سه هولدینگ بورسی شامل سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، سرمایه گذاری صدر تامین (تاصیکو) و سرمایه گذاری دارویی تامین (تیپکو) با مجموع ارزش بازار حدود 63 هزار میلیارد تومان است و سرمایه گذاری صبا تامین نیز در چند روز اخیر در بورس عرضه شده است.

هر کدام از این هولدینگ‌های سرمایه گذاری، سهامدار عمده چندین شرکت دیگر هستند و این زنجیره بعضا تا چندین لایه ادامه دارد.

با ورود شستا به بورس، یک حلقه به زنجیره بورسی این شرکت‌ها اضافه می شود در حالی که تغییری در مدیریت هیچ یک از شرکت‌ها ایجاد نخواهد شد.

3️⃣عرضه‌ی شستا یعنی فروش چندین هزار میلیارد تومان بدون جابه جایی حتی یک صندلی هیات مدیره:

در صورت عرضه سهام شستا در بازار بیش از 10 هزار میلیارد تومان تامین مالی از طریق سهامداران خرد انجام می پذیرد اما با توجه به سهام حداقلی سهامداران جدید در شستا و لذا در تمام زیر مجموعه‌های آن، هیچ گونه تغییری در ساختار مدیریتی شرکت‌های زیر مجموعه اتفاق نخواهد افتاد و در واقع حتی یک صندلی هیات مدیره به واسطه تغییر مالکیت جابه جا نخواهد شد.

راه حل جایگزین فروش کامل و یا سهام مدیریتی شرکت‌های پایین‌دستی است:

راه حل بهتر فروش کامل و یا قسمت بیشتری از سهام شرکت‌های پایین زنجیره مالکیت و چابک سازی دارایی‌های تحت تملک سازمان تامین اجتماعی است.

شستا به صورت مستقیم و غیر مستقیم در بیش از 300 شرکت بورسی سهامدار است که از این تعداد، بیش از 70 شرکت با زنجیره مالکیت بیش از 20 درصدی به شستا مرتبط هستند. لذا شستا می تواند با فروش سهام شرکت‌هایی که از نظر استراتژیک اهمیت بالایی ندارند، ضمن تامین مالی، به چابک سازی ساختار مالکیت خود و همچنین افزایش سهام شناور و عمق بازار کمک کند.

شستا همچنین مالک سهام شرکت‌های کوچک خارج از بورس است. عرضه این شرکت‌ها علاوه بر تامین مالی برای سازمان، باعث افزایش شفافیت و بهبود عملکرد شرکت‌های کوچک تحت تملک سازمان تامین اجتماعی خواهد شد که اتفاقا عمده معضلات این سازمان، عدم شفافیت این شرکت‌هاست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجتبی کریم آقایی

فرابورس چیست؟

 

تأمین سرمایه یکی از موضوعات و اهداف مهم شرکت‌ها است که همواره در پی آن هستند. عرضه سهام در بورس نیز یکی از از بهترین راه‌های جذب سرمایه است که معمولاً شرکت‌ها از آن استقبال می‌کنند. البته در بازار بورس قوانین و ساختارهایی وجود دارد که هر شرکتی قادر به ورود به آن نیست. فرابورس نیز مانند بورس اوراق بهادار، بازاری برای داد و ستد اوراق بهادار یا سهام است و شرایط و قوانین معاملاتی ساده‌تری برای پذیرش شرکت‌ها و داد و ستد سهام دارد.

پس، در واقع می‌توان گفت که مهم‌ترین وظیفه فرابورس، سازمان‌دهی آن بخش از شرکت‌های متمایل به حضور در بازار سرمایه است که هنوز شرایط ورود به بورس اوراق بهادار را ندارند. سطح نظارت در فرابورس، کمتر از بورس است و از نظر گزارش‌گیری، در طول یک سال مالی، شرکت‌های بورس ملزم به انتشار تعداد بیشتری گزارش هستند و به همین دلیل شفافیت بیشتری دارند. همین امر سبب می‌شود ریسک سرمایه‌گذاری در فرابورس بیشتر از بورس باشد.

جالب است بدانید که نام فرابورس از اصطلاح انگلیسی Over-the-counter یا به اختصار OTC به معنای «خارج از بورس» گرفته شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجتبی کریم آقایی

شیوه حکمرانی اقتصادی ما بر مبنای انحصار است/ ریشه رانت انحصار است/حسین عباسی

💠چرا رانت‌خواری فضای اقتصاد ایران را دربر گرفته است؟ حسین عباسی در پاسخ به این سوال به مدلی برگرفته از مدل اقتصاد سیاسی عجم اوغلو و جانسون رابینسون اشاره می‌کند و می‌گوید: اصولاً در ساختار سیاسی، دو متغیر اصلی وجود دارد. یکی ساختار توزیع قدرت و دیگری ساختار توزیع منابع. این دو، قوانین و ساختار اقتصادی را تعیین می‌کنند و جالب اینکه ساختار اقتصادی و ساختار قدرت کنونی تعیین می‌کند که قدرت و منابع در آینده چگونه توزیع شود و در اختیار چه کسانی باشد. این اقتصاددان می‌گوید در این سیستم شما با یک مدل بسته مواجه‌اید که منابع و قدرت در آن نگه داشته می‌شود و اجازه نمی‌دهد قدرت یا منابع از این حلقه بسته خارج شود. استاد دانشگاه مریلند تاکید می‌کند تعادل بدی شکل گرفته و همه تلاش می‌کنند این تعادل باقی بماند و همه در ایجاد این انحصار با هم شریک و هم‌داستان‌اند.

 ♦ رئیس کل بانک مرکزی اخیراً گفته در جنگ اقتصادی و تحریم‌های خارجی، نیمی از توان ما باید صرف خنثی کردن توطئه رانت‌خواران داخل شود. ایشان از وجود رانت گله می‌کنند اما چرا درباره توان بالای اقتصاد ایران در تولید رانت صحبتی نکرده و نگفته‌اند که چرا اقتصاد ما تا به این حد مستعد رانت‌خواری است؟

 ♦ایشان و بسیاری دیگر از افراد از وجود رانت‌های کلان گله می‌کنند، من قبل از هر توضیح و پاسخی می‌خواهم بگویم قطعاً رانت در اقتصاد ما مشکل بزرگی است. اما این مشکل هم مانند هر مشکل دیگری راه‌حلی دارد. باید ریشه مشکل را شناسایی و برای حل آن اقدام کنند. اما مساله آقایان این است که به هیچ عنوان نمی‌خواهند به دنبال روش شناخت و حل ریشه مشکل بروند. اینها فقط عوارض کار را می‌بینند و دنبال چاره نیستند. طبیعی است با چنین رویه‌ای مشکل ادامه خواهد داشت. مگر اینکه غرض از این انتقادات این باشد که بخواهند آن را واقعاً حل کنند. اما در جواب چرایی ایجاد رانت من به تعریف آن برمی‌گردم. زمانی که شما کالا یا خدمتی را تولید می‌کنید و می‌فروشید، با دو مولفه مواجه‌اید؛ یکی هزینه فرصت تولید و دیگری قیمت کالا و خدمات. تفاوت میان این دو مازادی است که به‌عنوان سود نصیب تولیدکننده می‌شود. در اقتصادهای آزاد، قیمت برای همه یکسان است و تولیدکننده‌ای می‌تواند بیشترین سود را ببرد که هزینه فرصت تولید را کاهش دهد و کارآمدتر عمل کند. وقتی شما این مساله را در بازار رقابتی بررسی کنید، مازاد تولید در بین همه تولیدکنندگان پخش می‌شود و این رانت به معنای آن چیزی که بین ما مصطلح است نیست. این مازاد پخش شده است. اما وقتی رقابتی در کار نیست،‌ برخی می‌توانند تولیدکننده محصول یا ارائه‌دهنده خدمت انحصاری باشند. مثلاً معدنی در انحصار یک فرد خاص است و می‌تواند محصول آن را در بازار بفروشد. این انحصار یک هزینه فرصت خاص برای آن فرد ایجاد کرده و از طرفی می‌تواند آن را با هر قیمتی در بازار بفروشد. تمام مازاد حاصل از این تولید نصیب یک فرد می‌شود و این همان چیزی است که ما در اصطلاح به آن رانت می‌گوییم. یعنی وقتی انحصاری ایجاد می‌شود، به آن رانت می‌گویند. رانت محصول مستقیم انحصار است. نتیجه اینکه فردی از مزیت و امتیازی برخوردار است که دیگری نیست.

 تعریف فساد استفاده از قدرت عمومی برای منافع شخصی است. اگر شما قدرت و منابع عمومی نداشته باشید فساد هم ندارید. 200 سال قبل از این نیمی از جمعیت دنیا و حدود 80 درصد جمعیت ایران در روستاها زندگی می‌کردند. دولت مرکزی در هیچ روستایی وجود نداشت. بسیاری از این روستاها خانی داشت که بخشی از محصول را برمی‌داشت و بقیه محصول باید بین افراد روستا تقسیم می‌شد. در این سیستم فساد معنا نداشت. شاید دزدی انجام می‌شد اما فساد نه. وقتی جامعه بزرگ می‌شود و دولت تشکیل می‌شود دولت منابع عمومی را در اختیار دارد که آن زمان مساله استفاده شخصی از منابع عمومی مطرح می‌شود و این تبدیل به فساد می‌شود. اما مساله این است که شما نمی‌توانید دولت را از بین ببرید. چون برخی از کالاهای عمومی که دولت تامین می‌کند، در بازار رقابتی قابل عرضه نیست. مانند مساله امنیت. مشکل دولت در ایران این است که آنجا که نباید دخالت می‌کند و آنجا که باید، دخالت نمی‌کند. مساله فقط این نیست که اندازه دولت را کوچک کنیم. مساله تغییر جاهایی است که دولت باید دخالت کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجتبی کریم آقایی