تعداد استناد به مقالات پروفسور پسران:

 

 

طبق اطلاعات scopus دکتر هاشم پسران، اقتصاددان سرشناس ایرانی، با 23700 استناد تا پایان بهار 1398 بیشترین تعداد استناد را در بین سایر اقتصاددانان ایرانی دارد همچنین، طبق اطلاعات repec دکتر پسران، با 25793 استناد همچنان تا پایان بهار 1398 بیشترین تعداد استناد را در بین سایر اقتصاددانان ایرانی در اختیار دارد. ایشان اکنون در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی آمریکا مشغول هستند. پیش از این در دانشگاه کمبریج برینانیا حضور داشتند.

 

 

منبع: www.repec.org   و   www.scopus.com

 

 

   

 

 

درباره پروفسور پسران:

 

 

   پروفسور پسران به عنوان یک متخصص پیشرو در اقتصاد سنجی کاربردی، تحلیلی کمی بازارهای مالی، مدلسازی اقتصاد سنجی اقتصاد کلان، تقاضای انرژی و اقتصاد خاورمیانه را مورد مطالعه قرار می دهد. وی می گوید مرحله بعدی در تجزیه و تحلیل کمی اقتصاد، توسعه تکنیک های مناسب  برای کاربرد های زمان واقعی اقتصاد سنجی (real-time applications of econometrics) در زمینه های تجارت و تصمیم سازی دولت است. پسران این روند را با توسعه تکنیک های بازگشتی (recursive techniques) که در حال حاضر در مدل سازی مالی استفاده می شود، آغاز کرد. او امیدوار است که به زودی پایه آنچه که ممکن است روزی به نام اقتصاد سنجی زمان واقعی (Real-Time Econometrics) نامیده شود، بنا نهد. کارهای او در بیش از 150 نشریه پژوهشی معتبر و 13 کتاب به چاپ رسیده است. این اقتصاددان پیشین بانک مرکزی ایران، به عنوان مشاور در سازمان ملل متحد، بانک جهانی و صندوق بین المللی پول نیز خدمت کرده است. اخیرا پسران با همکاری شرکت تودر (Tudor Corporation) در کانکتیکت آمریکا یک سیستم تجاری کامپیوتری را که در حال حاضر مشغول فعالیت است، ابداع کرده است. مهمترین قلمرو اصلی پژوهشی وی عبارتند از: مدلسازی ملی و جهانی اقتصاد کلان (GVAR)، مدلهای فاکتور(Factor models)، مدلسازی زمان واقعی در اقتصاد و اقتصاد سنجی مالی (Real-time modelling in economics and finance Econometric)، تجزیه و تحلیل اقتصادسنجی پانلهای پویا: تست ریشه واحد و هم جمعی در مدل دادههای پانل، تجزیه و تحلیل اقتصاد سنجی مدلهای غیر تو در تو (Econometric analysis of non-nested models) ، مدل سازی ریسک اعتباری سیاست پولی و ارز خارجی در ایران.

 

 

منبع: صفحه شخصی پروفسور پسران در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی آمریکا

 

 

 

 

 

علایق پژوهشی پروفسور پسران:

 

 

پروفسور محمد هاشم پسران در گسترش اقتصادسنجی سری های زمانی و داده های پانل نقش مهمی داشته است. او توسعه دهنده مدل خود توضیح برداری جهانی (GVAR) است که توسط بسیاری از اقتصاددانان و موسسات بین المللی از جمله صندوق بین المللی پول، بانک مرکزی اروپا و بانک جهانی به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته است تا بتوانند به بررسی و پیش بینی اثرات خارجی و وابستگی های متقابل در اقتصاد جهانی بپردازند. با ابداع این مدل، پروفسور پسران درک ما را نسبت به همبستگی متقابل سیستم های مالی بین المللی و ریسک پذیری جهانی تغییر داده است.

 

 

منبع: صفحه شخصی پروفسور پسران در دانشگاه کمبریج

 

 

 

 

 

تخصص های تحقیقاتی پروفسور پسران:

 

 

 مدل سازی زمان واقعی در اقتصاد و امور مالی·

 

 

  Real-time modelling in economics and finance

 

 

مدل سازی ریسک اعتباری·

 

 

 Modeling credit risk

 

 

تجزیه و تحلیل اقتصاد سنجی پانل های پویا.

 

 

 Econometric analysis of dynamic panels

 

 

تست ریشه واحد و هم جمعی در مدل داده های پانل·

 

 

 Unit root testing and cointegration in panel data models

 

 

اجتماع مدل های ناهمگون پویا ·

 

 

 Aggregation of dynamic heterogeneous models

 

 

رویکردهای نظری تصمیم گیری به ارزیابی مدل ·

 

 

 Decision theoretic approaches to model evaluation

 

 

تجزیه و تحلیل تجربی همگرایی و رشد ·

 

 

 Empirical analysis of convergence and growth

 

 

تجزیه و تحلیل اقتصاد سنجی تقاضای انرژی در اقتصادهای آسیایی.

 

 

Econometric analysis of energy demand in Asian economies

 

 

مدل سازی اقتصاد کلان ملی و جهانی - پیشگام مدل سازیGVAR 

 

 

National and global macroeconometric Modelling - the pioneer of GVAR modelling

 

 

مدل سازی نرخ ارز.

 

 

  Exchange rate modelling

 

 

سیاست پولی و ارز خارجی در ایران.

 

 

  Monetary and foreign exchange policy in Iran

 

 

منبع: صفحه شخصی پروفسور پسران در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی آمریکا