بطور معمول قیمت برآیند عرضه و تقاضا است. لذا تبلور تغییرات در عرضه و تقاضا در تغییرات قیمت بروز دارد. بازار بورس ایران نمادی کامل از انعکاس عرضه و تقاضا بر شاخص بورس می باشد. توجه و اقبال عموم به بورس موجب شده که پیش بینی های مختلف از روند آتی بورس در سایت ها و کانال ها منتشر شوند. اینگونه پیش بینی ها بدلایل زیر کفایت نمی کند و لازم است از سایر مدل ها و نیز تحلیل ها بهره برد تا بتوان دیدی قویتر از آینده بازار (در اینجا بورس) را در نظر داشت و تصمیم گیری کرد:

🔹1تحلیل و پیش بینی گذشته نگر تک متغیره، غیر ساختاری است. بعبارت دیگر تاثیر متغیرهای موثر بر مدل را درون خود ندارد و در پیش بینی لحاظ نمی کند. این نوع پیش بینی صرفا بر مبنای تغییرات گذشته متغیر به پیش بینی آینده آن می پردازد.

🔹2تحلیل و پیش بینی گذشته نگر نمی تواند تغییرات آتی متغیرهای ساختاری و موثر بر شاخص را ببیند و لحاظ نماید.

🔹3عمده پیش بینی های تکنیکال فرض بر رفتار مبتنی بر خطی (بودن) رفتار متغیر مورد بررسی دارد و از گذشته، که آن را به آینده تسری میدهد. در صورتی که عمده متغیرهای اقتصادی رفتاری غیرخطی دارند. لذا خطای اینگونه پیش بینی ها زیاد هست.

🔹4اتفاقات آتی، بروز و ظهور متغیرهای اقتصادی و غیراقتصادی زیادی در آینده روی می دهد، که در مطالعات قبلی تاثیر این متغیرها دیده نشده و در آینده بر بازار تاثیرگذار است. بعنوان مثال بروز پدیده ای غیر قابل پیش بینی بنام ترامپ با توییت های معروفش بگونه ای بر بازارها و مثلا بورس تاثیر می گذاشت که برخی اقتصاددانان آن را بعنوان شاخص ترامپ وارد مدل کردند. اینگونه پدیده ها که کم نیستند و در طول زمان بروز و ظهور دارند، موجب می شود که خطای پیش بینی ها افزایش یابد.

🔹5در تئوریهای اقتصادی همواره سایر عوامل موثر ناشناخته مطرح هستند. حتی اگر در پیش بینی ساختارها و تئوریها لحاظ گردد، این عوامل خطای پیش بینی را افزایش می دهد.

🔹6-  در کل پیش بینی چه ساختاری و چه غیر ساختاری می تواند مفید باشد، ولی عدم قطعیت انها و خطای آنها را نباید نادیده گرفت. اصولا استفاده از تکنیک های ریاضی، آماری و اقتصادسنجی هنگامی مفید است که محقق از آنها در خمیرمایه و روح تحلیلهای خود که مبتنی بر تئوریهای محکم اقتصادی است بکار بندد و این تکنیک ها به تنهایی و  جدای از هر چیزی ارزش کمی دارد.